Wednesday 7 November 2012

STRESS DAN KHUATIR

Semua orang pernah dan akan mengalami kekuatiran. Kekuatiran adalah tanda bahawa kita hidup dalam dunia yang tidak menentu dan penuh tekanan, Mari kita perhatikan makna stress dan kuatir ..

Setan menekan dengan masalah agar terjepit dan sesak, tidur tak lena kerana diganggu oleh sikap ragu2. Rohani dihimpit oleh kekuatiran, duka dan nestapa.Tidur tak lena kerana dihimpit oleh perasaan resah setiap waktu dan hidup dalam penuh kesuraman yang tak terkendali yang akhirnya membawa kepada kebinasaan diri seperti bunuh diri.

Bagaimana kita menghindarkan diri daripada dikuasai oleh perasaan kuatir ataupun stress?

Pertama...kita perlu menyerahkan hidup kita kepada Tuhan. Semua yang ada di dunia ini mudah berubah, hanya Tuhan yang tidak pernah berubah. Tuhan sering memberikan petunjuk kepada umatnya yang setia kepadanya dan meminta dengan bersungguh-sungguh. Jika sekiranya doa kita tidak didengar olehnya bermakna kita tidak meminta dengan sepenuh hati...justru itu hidup kita sering dikuasai oleh kekuatiran yang berpanjangan.

Kedua...kita perlu belajar untuk hidup pada saat ini. Bila kita mengerjakan sesuatu, kerjakanlah hal itu dengan sepenuh hati , kerjakanlah seperti untuk Tuhan. Jadikan diri kita sebagai pahlawan Tuhan yang perkasa.

Dalam menghadapi stress dan kuatir, kita harus memiliki semboyan iaitu "siapa takut pada tekanan". Ingat bukan dengan keperkasaan atau kekuatan kita sendiri melainkan kuasa Tuhan yang memimpin kita...

No comments:

Post a Comment