Saturday 30 June 2012

Baju tradisinol...

Rindunya aku pada blog aku ni...kerana kesibukan yang membelenggu diri..aku tidak punya waktu untuk mencoretkan sepatah dua kata dalam blog ni...namun aku sangat berterima kasih pada para pengunjung blog aku ni..meskipun tidak ada entri baru namun masih ada yang setia menjengkuk...

pagi tadi aku punya waktu terluang ...jalan2 di segama..window shopping...tiba2 mata ku tertumpuh pada satu kedai yang menjual peralatan menjahit..aku pun masuklah kedai tu..apa yang sangat menarik perhatian ku ialah baju2 tradisional  kadazandusun yang dijahit dengan begitu halus dengan hiasan yang sungguh cantik ....

                                     Pakaian tradisi dari suku kaum Lotud, Tuaran
                                            Pakaian tradisi dari suku kaum Lotud dan Papar
                              Pakaian tradisi bagi lelaki dari suku kaum kadazan/dusun
Pakaian tradisi dari suku kaum Papar dan kadazan/dusun

Pakaian2 tradisi seperti ini biasanya akan dipakai bila tiba masa perayaan..ataupun ada majlis perkahwinan..tapi bagi suku kaum dusun Lotud di Tuaran..orang2 Lama (warga emas) biasanya akan memakai pakaian ini bila mereka keluar pergi pekan...

6 comments:

  1. sorry Sue, saya tidak ingat nama kedai tu tapi bila tiba perayaan kedai tu mmg laku kerana dia menjual alat2 yang dikhususkan untuk baju2 tradisional.

    ReplyDelete
  2. Hi..Sy rasa naa kedai tu D&C tu Sebelah kedai Rahmat. Di segama.Kalau x silap la..OOO btw..Ada jual itu SIgar ka sana?

    ReplyDelete
  3. yupppp...tak salah lagi, mmg kedai tu lah ..mcm saya tiada nampak sigar tau...

    ReplyDelete
  4. klu maw beli baju kadazan ready made.. da ka tu?? dimana maw cari? da sapa2 buli kasi info...

    ReplyDelete