Thursday 14 June 2012

Buang Bayi..

Mengapa ada orang yang tergamak buang bayi yang baru dilahirkan tanpa ada belas kasihan...nasib baik lah kalau bayi itu masih bernafas..kalau yang sudah tidak bernyawa...apa perasaan mereka????

Pagi tadi saya membaca satu artikle berkenaan dengan pembuangan bayi...mereka ditinggalkan lebih dari 24 jam..kulit lebam kerana digigit semut..nasib baik bayi itu masih bernyawa dan kini diletak kan dibawah jagaan kebajikan..sementara pihak polis menyiasat siapa pemilik bayi itu.

Mengapa mesti mereka melakukan perkara seperti ini..mengapa mereka tidak mahu memelihara bayi itu sedangkan bayi itu tidak bersalah..mengapa tidak meminta pembelaan dari kedua ibu bapa...

Sebagai orang tua..jika menghadapi setuasi seperti ini..orang tua sepatutnya memberi sokongan moral kepada anak itu...biarkan dia melahirkan anak itu dengan baik..jika mereka tidak mahu pada bayi itu berikan kepada mereka yang memerlukan dan sanggup menjadi keluarga anggkat pada bayi itu..Jangan lah menambah dosa dengan menjadi pembunuh pada seorang bayi yang tidak berdosa. Kita kena merenung diri sendiri..mengapa anak kita sampai terlanjur membuatkan dia melahirkan seorang anak..mungkin disebabkan kecuaian kita sebagai Ibubapa..terlalu mengejar harta duniawi sehingga melupakan tanggung jawab kita sebagai ibu kepada anak2 kita..membuatkan mereka rasa tersisih dan berjinak2 dengan dunia luar dan melakukan perhubungan intim cara rambang.

Apakah hukuman yang setimpal yang akan diberikan kepada mereka yang membuang bayi???kita harap agar mereka dijatuhkan hukuman yang boleh menyedarkan mereka betapa perbuatan mereka itu sangat2 salah disisi undang2...dan juga dari sisi agama. 

No comments:

Post a Comment