Sunday 24 June 2012

Kegunaan Pandan

Selain digunakan secara sendirian, daun pandan yang telah dicampurkan dengan herba lain juga dikatakan berkhasiat untuk merawat masalah kesihatan lain. Antaranya ialah menghitamkan rambut dan menghilangkan kelemumur.

Bagi menghitamkan rambut, caranya ialah dengan memotong kecil daun pandan.Rebus daun ini sehingga airnya berwarna hijau. Embunkan air semalaman. keesokannya pasukkan air perahan 3 biji mengkudu kedalam air pandan tadi.

untuk menghasilkan rambut cantik dan menghindarkan rambut dari berkelemumur..oles ataupun cuci rambut dengan air rebusan pandan tadi selama 10 atau 15 minit. Laku kan ianya sekurang-kurangnya 3 kali seminggu..

Pandai juga boleh digunakan untuk menghalau lipas..tak percaya..ambil lah beberapa helai daun pandai dan simpan di tempat2 yang ada lipas...pasti lipas2 tu lari... Disamping itu, daun pandan juga bertindak sebagai pewangi secara natural....caranya ialah dengan menggunting halus beberapa helai daun pandan..keringkan dan simpan dalam satu bekas..letak ditempat dimana saja anda mahu...

Selamat mencuba..chauuu dulu.


No comments:

Post a Comment