Sunday 4 March 2012

Bunga Kantan & Daun Kesum...apa kegunaannya????

 Bunga kantan muda adalah perencah utama untuk membuat kuah laksa..iajuga selalu diletakkan dalam masakan asam pedas atau tom yam sebagai pembangkit aroma...ermmmmmmmmmmm..sedapnya..sampai air liur pun meleleh bila teringat masakan yang dicampur dengan bunga kantan ni..kalau di Sabah..bunga kantan biasanya tumbuh meliar di hutan..pada mulanya tidak sesiapa pun yang memperdulikan keujudan bunga kantan ini..tapi bila saja ada orang yang mengetahui kegunaan bunga kantan ini..ianya mula di jual dipasar malam dan kini harganya pun agak mahal..biasanya disabah bunga kantan digunakan untuk memasak masakan tradisional seperti masak ikan pinaasakan...untuk menaik kan aroma masakan itu...
seperti juga bunga kantan daun kesum juga digunakan untuk tujuan menaik kan aroma dan menyedapkan rasa masakan supaya ada ummh..ianya biasa diletak kan dalam masakan asam pedas dan tom yam....juga boleh digunakan atau boleh dibubuh dalam masakan ikan rebus...wangi dan menyelera kan...sedappppppp...


Bercakap mengenai daun kesum ini...ada satu cerita disebalik daun kesum ni..tapi bukan melibatkan siapa2..hanya cerita ini berkisar kepada saya seorang...dimana seorang kawan telah memperkenalkan saya kegunaan daun kesum ni..sebab selama ini saya tak pernah tau apa daun kesum sebenarnya...so bayangkan..daun kesum dibelakang rumah saya...datang dari JB..huhuhu jauh kan..tapi saya kena jaga daun kesum tu...agar bercambah dengan subur...tak boleh layu...hehehehe..disinilah bermulanya saya mengetahui kegunaan daun kesum sebenar..thanks to my friend..tapi gambar pokok kesum di blog ni bukan milik saya tau..ni copy and paste ja..


ok..aku nak berhenti dari bercoleteh dulu...chauuuuuuuuuu

No comments:

Post a Comment