Thursday 15 March 2012

kenangan mengusik jiwa

masa saya didalam tingkatan 3, saya seorang pengawas..jadi setiap pagi saya ditugaskan berjaga dipintu pagar sekolah..menangkap pelajar yang lewat ke sekolah..time tu ada seorang guru yang selalu lewat sampai disekolah..iaitu guru BI yang juga guru kelas saya..dia ni datang dari Batak, Indonesia. seorang yang pendiam..dia hanya bercakap dikelas masa memberikan penerangan dalam mata pelajaran yang dia ajar..yamg selebihnya dia lebih suka mendiamkan diri..dia tidak pernah marah walaupun selalu saya saya buli dia...selalu saya cakap dengan dia..macam ni"cikgu u dah selalu sangat lewat sampai kesekolah..hari ni saya mahu hantar nama cikgu kat guru besar!"dia senyum ja..pas tu saya cakap dengan dia.."cikgu setiap hari saya nampak cikgu pakai baju yang sama..cikgu tiada baju lain kah?" dia senyum ja...aduiii cikgu ni betul2 tidak pandai marah.


Dalam kelas cikgu tu saya ni boleh lah dikata kan pandai sedikit dalam bahasa BI...boleh mengarang dan selalu mendapat pujian dari cikgu tu..kalau ada homework  karangan..maka ada lah kawan2 saya ni minta supaya saya buatkan karangan BI untuk dorang..apa lagi saya pun tolong lah buat..kerja sendiri tidak terbuat , keesokan hari saya pun buat lah dengan rush karangan tu..tulisan macam cakar ayam..kalah2 tulisan doktor..walaupun buat karangan tu last minit..saya tetap dapat yang terbaik..tapi cikgu mark di buku saya..macam ni"Rita tulisan awak macam cakar ayam, buku awak macam dipijak gajah!"...merah padam lah muka saya ketika tu..tapi buat2 tidak tahu saja..


kalau mahu ke bilik guru..mesti lalu  dikelas saya dan saya pula duduk ditepi tingkap...so pada 1 april (april fool) cikgu BI tu lewat lagi dan kebetulan pada hari itu bukan giliran saya bertugas dipintu pagar sekolah..maka cikgu tu lalu la dikelas kami..saya dengan spontan memanggil cikgu tu...saya cakap "sir the principle want to see u now"wah apa lagi dia cepat2 lah pergi bilik guru besar...dia turun senyum2..ingatkan dia marah...dia cakap...hari ini dalam sejarah cikgu kena fool...sorry lah cikgu saya  ni jahat sikit...


Saya masuk pertandingan menyanyi pada bulan berikut nya iaitu bulan mei..dan menang tempat pertama..masuk news lah kunu2..so cikgu tu nampak lah..keesokan hari bila saya sampai disekolah..dia umumkan pula dalam kelas..so permintaan dia..dia mahu saya menyanyi untuk perpisahannya kerana dia akan menyambung perlajaran ke oversea tidak lama lagi...i'll be missing u all..especially u rita...kerana u suka sangat kenakan cikgu...itu kata2 terakhir dia...so keesokan hari dia tidak datang kekelas  lagi...


so cerita saya pun berakhir...THE END...

No comments:

Post a Comment