Tuesday 6 March 2012

Dari sebuah kesilapan....

kita sering diuji dengan perkara2 duniawi yang tidak dapat kita hindari...kita sebagai manusia kerdil sering kali tewas dalam cubaan untuk melakukan yang terbaik dalam hidup kita...ujian itu kadangkala datang dari perkara2 yang kecil, ringan dan yang terbesar....juga perkara2 yang disenajakan dan juga tidak disenajakan...kita kalah dengan suara hati  kita sendiri...


kita hidup dalam masyarakat majmuk...masyarakat yang berbilang bangsa dan agama...setiap agama yang ada didunia ini punya tujuan yang satu , iaitu menyembah dia yang maha Esa...yang membeza kan agama ialah cara untuk menyembah...tapi punya satu tujuan iaitu berbuat baik..


saya percaya dalam kehidupan kita masing2 punya cerita tentang kesilapan/kesalahan...begitu juga dengan diri saya...dalam usia yang baru saja menjejak ke usia remaja..ketika itu saya baru saja berusia 13tahun...nenek saya  sakit dan menyuruh saya pergi membeli ubat dipekan...tapi disebabkan saya sudah ada temujanji dengan kawan pada hari itu saya terpaksa menggatakan pada nenek yang saya tidak dapat menolong dia kerana saya ada hal penting yang harus saya utamakan pada hari itu. Nenek tidak membebel seperti biasa..dia diam dan berlalu pergi..ketika itu sememangnya saya sedar saya bersalah..tapi saya melawan suara hati saya, sehingga kan saya mengambil keputusan untuk tidak menolong nenek..


petang sekembalinya saya dari berjumpa kawan saya, nenek sudah dihantar ke hospital....satu penyesalan yang tidak dapat saya lupakan sehingga kini...untuk pengetahuan para pembaca...saya juga masuk pertandingan menyanyi pada ketika itu dan final nya akan diadakan pada minggu  berikutnya....pada hari pertandingan....saya diberitahu yang nenek sudah meninggal...tapi ayah menyuruh saya meneruskan pertandingan ...ketika saya menyampaikan lagu persembahan saya..saya menanggis..kerana lagu yang saya bawa itu ada lah lagu sedih...lepas pertandingan saya bergegas pulang...mayat nenek masih lagi dihospital...


Saya tidak menyangka nasib menyebelahi saya..saya menang pertandingan tempat pertama...tapi saya kehilangan seorang yang bergelar nenek...kekesalan itu masih lagi menghantui diri saya sampai saat kini...
kesimpulannya...jangan lawan suara hati yang berbisik kebaikan....nanti menyesal jadi nya..belajar lah dari kesilapan...

No comments:

Post a Comment