Monday 23 July 2012

Selamat berpuasa...

Nampaknya aku sangat2 berusaha untuk maintain berat badan..tak boleh makan terlalu gelojoh..nanti berat badan bisa naik mendadak...Jadi dalam bulan puasa ini aku ikut2an untuk berpuasa..mana tau berat badan berkurang pula..

Saya bukan lah nak kurus sangat..takut kurus sangat macam orang yang tidak cukup makan ja...tapi cukup untuk mengelakkan penyakit2 kronik seperti darah tinggi, kencing manis dan kidney..semua penyakit ini akan datang serentak kalau ianya tidak dikawal dengan baik..mungkin salah satu daripada sebab mengapa menghidap penyakit ini adalah kerana sikap individu sendiri..yang suka sangat makan dan selalu melengah-lengahkan masa untuk berdiet..berdiet bukan untuk sexy tapi untuk kesihatan...

kepada kawan2 saya yang menjalankan ibadah puasa..selamat berpuasa daripada saya..semoga puasa anda tidak terhalang oleh nafsu sendiri..semoga berjaya berpuasa sampai menjelangnya Hari Raya...Saya percaya sudah banyak yang buat persediaan untuk menghadapi hari raya yang mendatang ini..kerana persediaan awal lebih baik daripada membuat persediaan saat akhir..saya lebih suka kueh tradisi..dan mungkin akan menempah kueh cincin dan kueh sapit untuk dimakan dipagi raya..hehehehe mesti ada yang tertanya-tanya mengapa saya harus buat persediaan untuk hari raya...sebenarnya ramai keluarga saya yang beragama islam..dan salah seorang anak saya juga convert to muslim..dan mungkin yang 2nd perempuan pun akan menyusul..so tidak salah jika saya sediakan kueh raya tuk mereka..yang lain akan mereka sediakan...



                                                                  ini dia kueh sapit
                                         ini pula kueh cincin (sabah panggil kueh ginorowong)

No comments:

Post a Comment