Saturday 18 August 2012

Amalan budi bahasa makin hilang ditelan zaman???

Pada zaman dahulu, anak2 muda sangat taat pada kedua orang tua, sehinggakan apa yang orang tua suruh akan dituruti, termasuk dalam pencarian jodoh...anak2 muda tidak punya kesempatan untuk mencari jodoh sendiri, malah semuanya diatur oleh orang tua.

Namun begitu tidak ada terjadi penceraian, malah kasih sayang akan utuh sampai ke ujung nyawa..anak2 juga sangat2 menghormati orang tua, tidak pernah berkasar dan membantah kata2 mereka.

Tapi sekarang anak2 seakan tidak tau menghormati orang yang lebih tua dari mereka, malah tidak berbudi bahasa langsung. Ada sesetengah anak2 yang memperlakukan kedua orang tua mereka seperti musuh, mengherdik dan dimaki hamun. Sungguh malang nasib orang tua bila mendapat anak yang berperangai seperti iblis.

Anak2 muda sekarang tidak menghormati orang yang lebih tua, anak2 kecil pula berlagak seperti orang dewasa. Cara bercakap agak kasar dan suka meninggikan suara pada orang yang lebih dewasa daripadanya. Apakah kerana dunia semakin moden, pemikiran anak2 pula banyak dipengaruhi oleh budaya2 barat yang sering mempamirkan kekasaran dan keganasan? sungguh kasihan bila anak2 muda sekarang tidak mengenal erti budi bahasa...

Bersyukur pada mereka yang masih lagi mempunyai anak2 yang menghormati kedua orang tua...masih lagi mengamalkan budi bahasa dan masih lagi berfikiran seperti manusia..Sebagai ibu bapa kita berperanan untuk membimbing anak2 kita untuk mengenal apa itu budaya yang kita amalkan...

selamat membaca...

No comments:

Post a Comment