Wednesday 9 May 2012

Cerita seorang Ibu..

Bulan ini adalah bulan yang paling istemewah buat wanita2 yang bergelar ibu..Bulan ini mereka akan menyambut hari ibu dan pastinya anak2 tersayang akan memberikan hadiah istemewa kepada mereka..tapi bagaimana pula dengan ibu2 yang tidak dipedulikan anak!apakah perasaan mereka bila tidak seorang pun anak2 nya yang ingat akan dia disaat saat dia sangat perlukan kehadiran mereka disisi..kesian kan..

Aku bersyukur kerana aku punya anak2 yang baik dan sentiasa mengingati aku sebagai ibu mereka..aku sentiasa mendoakan kebahagiaan mereka..moga tuhan limpahkan rezeki keatas mereka agar mereka sentiasa hidup dalam kecukupan dan sentiasa mengingati orang tua..

Seorang ibu terlalu banyak berkorban untuk seorang anak, sanggup melakukan apa saja yang termampu..namun ada juga anak yang tidak pernah menghargai pengorbanan seorang ibu, malah sanggup membiarkan ibu menderita dan ada yang sanggup menghantar ibu mereka ke rumah kebajikan orang tua2.

Tapi berbeda dengan kisah hidup kawan saya..dia menggatakan pada saya bahawa tidak ada apa yang harus dia banggakan terhadap ibu dia..malah ibunya telah meninggalkan kesakitan dihati yang sangat mendalam..luka2 lama masih lagi terasa namun dia tidak pernah berdendam dengan ibunya..malah dia cuba untuk membahagiakan dia..namun dia menggatakan pada saya bahawa ibunya tidak pernah bersyukur malah sanggup memburuk burukkan mereka adik beradik didepan kawan2nya...mengapa ya masih ada seorang ibu yang bersikap seperti ini...

Malah dia berkata kepada saya, ibunya suka sangat membuat perbandingan diantara dia dan kakak2nya yang lain..sungguh menyakitkan hati katanya...namun kini dia sudah lali dengan perangai ibunya itu dan membiarkan dia dengan sikap pilih kasihnya terhadap anak2 nya...dia hanya ingin membuat yang terbaik unuk ibunya itu dan tidak pernah mengharap agar ibunya menghargai apa yang dia buat untuk ibunya atau tidak...

Mengapa masih ada seorang ibu yang bersikap seperti ini...mujurlah anaknya masih lagi menghormati dia, walaupun ibunya itu tidak pernah membuat yang terbaik untuk anak itu..malah ibunya juga tidak pernah menjadi cermin untuk mencerminkan yang terbaik untuk dia...

Kini dia juga bergelar seorang ibu..seorang ibu yang tabah dan berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk anak2 nya..sehingga dia berjaya membesarkan anak2nya dan dia bersyukur sekali..dia di kurniakan anak2 yang baik dan sentiasa mengingati dia walaupun mereka kini punya kehidupan sendiri...

No comments:

Post a Comment